Het Gilde Sint Leonardus, in de volksmond ook wel “De Rooi Skut” genoemd, moet ontstaan zijn omstreeks 1422. Het is van oorsprong een broederschap momenteel bestaande van 15 geüniformeerde Gildebroeders en 1 Gildezuster.
Daarnaast heeft het Gilde een vrienden groep van +/- 70 personen. Het hoofddoel van een schuttersgilde was het beschermen van de stad of het dorp tegen externe aanvallen en het handhaven van de interne orde. Het doel van het Gilde Sint leonardus was de bescherming van de Leonardus Kapel gebouwd in 1422. Het Gilde heeft in 1979 een eigen kapel gebouwd die is toegewijd aan haar patroonheilige St. Leonardus van Noblat. De voorgaande kapel was gebouwd in 1422 en was functioneel tot ergens in de 18e eeuw.
